Toyota presenterar sina nya elhybrider inom transportsektorn, det vill säga bilar som drivs med 50 % el i snitt. Fordonen laddas sladdlöst, varför räckvidden plötsligt blir ointressant. Batteriet laddas nämligen direkt via den andra motorn vid behov. En av elhybridens fördelar är att all rörelseenergin tas till vara, t ex varje inbromsning och rullning laddar batteriet. Vid service hos Toyota gäller 10 års garanti på batteriet på elhybriderna.
Laddstolpar och kablar, ett minne blott
Utsläppsreglerna är till för att följas. Idéer och uppfinningar som genererar fordon av olika elversioner välkomnas. Toyotas satsning på lätta lastbilar som elhybrider, liksom att bilarnas batterier kan laddas utan laddstolpar och sladdar känns som ett stort steg framåt. Likaså att man tagit tillvara den rörelseenergi som uppstår vid t ex inbromsning så att den lagras i batteriet. Batteriet får automatisk mer kraft så snart det behövs genom den andra motorn.
Laddstolpar och kablar, ett minne blott – för vem?
Visst är det fantastiskt att vi närmar oss slutet av användning av fossila bränslen, om än med små steg. Transportbildkunderna har ett visst försprång med sina självladdade hybrider, även om privatbilisten kan köpa bilar med andra elversioner. De gällande utsläppsreglerna trycker naturligtvis på och vi kommer säkert att få se ett ökande miljövänliga alternativ för privatbilisten framöver. Det är dock inom yrkestrafiken som behovet till alternativa lösningar är störst, eftersom det handlar om transporter som är nödvändiga för samhällsfunktionerna.
Miljön eller Mammon?
Allt handlar om pengar. Även miljöfrågorna. Tyvärr är det nog fler som tillber pengaguden Mammon än som förstår rikedomen i det gudomliga i att kunna vistas i en ren miljö utan avgaser och utan onaturliga ljud. Bilindustrin kämpar med att försöka lösa sin del av problemet, genom sin forskning och utveckling av fordon som drivs av annat än fossila bränslen. Eftersom just den kategorin av utsläpp tillhör de största miljöbovarna, är varje nytt framsteg mer än välkommet.