Eldrivna personbilar blir allt vanligare på våra vägar men även inom åkeribranschen sker en övergång till ett mer miljövänligt alternativ. Tidigare har inte elfordon haft samma kapacitet som de som drivs av bensin, exempelvis har batteriet laddats ut tidigare men nu införs ett pilotprojekt i extrem kyla för att se hur elektriska lastbilar klarar av vinterförhållanden.
Pilotprojekt i Kaunisvaara
Pilotprojektet går kortfattat ut på att en lastbil kör en sträcka på 160 kilometer dagligen mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi. Det är Gruvbolaget Kaunis Iron som testar kapaciteten för att kunna sadla om och bli mer klimatsmarta. Tre laddstationer har monteras upp på sträckan och de erfarna chaufförerna kommer sedan att få utvärdera körningen efter deras personliga upplevelse. Eftersom kylan i norra Sverige är sträng så kommer lastbilar som klarar den här tuffa utmaningen klara logistiken överallt.
Ett unikt samarbete
För att klara av att skapa fossilfria logistiksystem krävs det att företagen samarbetar över gränserna. Kaunis Iron har valt att samarbeta med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss. Syftet med projektet är att deras gruvbolag ska vara helt fossilfria redan 2025. Enbart Kaunis släpper ut 15 000 ton koldioxid och skulle de lyckas att bli helt fossilfria är vinsten för alla enormt stor.
Många fördelar med eldrivna lastbilar
Ny teknik gör att fordonsbranschen ständigt utvecklas och blir renare vilket kan stoppa jordens uppvärmning så att vi får ett normalare klimat. Miljögifter från fordonens utsläpp dödar tusentals svenskar årligen så att kunna ställa om till fossilfritt är en stor samhällsvinst. Förutom att utsläppen minskar så förbättras även chaufförernas arbetsmiljö då eldrivna lastbilar är tystare, men även vibrationer som ofta förekommer i förarhytten reduceras.