I projektet som kallas eRoadArlanda har organisationerna NCC, KTH och Elways samarbetat för att skapa förutsättningar till att tunga transporter ska kunna köras helt på el. Projektet startades 2013 av de tre där även PostNord anslöt sig till projektet 2014. Målet är att skapa en testbana mellan Arlanda och Rosersberg.
Det har redan hunnit bygga en 350 meter lång testbana där energi överförs till lastbilen från en skena i vägen. PostNord är ambitiösa och föreställer sig att gods från Arlanda flygplats ska kunna köras på elväg till terminalerna i Rosersberg som drivs av solceller. Miljövänligt rakt igenom dvs.
Målet är att den eldrivna lastbilen kommer köras på en två kilometer lång elväg redan 2017 och kunna hantera över tio vändor dagligen. Lastbilen ska kunna snabbladdas i Rosersberg innan den vänder tillbaka till Arlanda. Det ska heller inte göras några kompromisser med kvalitén och funktionaliteten där samma krav kommer ställas som på en vanlig lastbil vad gäller lastkapacitet med mera.
Det är lastbilstillverkaren Daf som byggt själva lastbilen som sedan byggts om av företaget E-traction. Totalvikten för lastbilen är 1600 kilo där batteriet står för 600 kilo vilket är snäppet mer än vikten för batteriet som används i de nya Tesla modellerna.