En självkörande lastbil som går på el har satts i drift, den är helt utan förarhytt men övervakas av en operatör som vid behov kan fjärrstyra lastbilen. Målet är att 200 självkörande lastbilar ska köra mellan Göteborg och Helsingborg år 2020. Lastbilen har en räckvidd på 200 kilometer och man kommer att ha två laddningsstationer på sträckan.
Missade du premiären för den självkörande lastbilen?
I november 2018 var det dags för premiären för den självkörande lastbilen, eller T-pod som den också kallas, utvecklad av företaget Einride som bland annat inspirerats av Googles självkörande bil. Den används nu i Jönköping på Schenkers lastområde och kan drivas tack vare 5G-baserad teknik. Lastbilarna ska längre fram ut på våra landsvägar och kan i slutändan ersätta över 60% av landets godstransporter.
Farligt med självkörande bilar?
Det finns en del oro och skepticism kring T-pod, en viktig del i det är att man tror att många chaufförer blir arbetslösa, en annan detalj är att alkoholkonsumtionen kan öka, du behöver inte längre vara nykter på grund av att du ska köra bil. En skrämmande tanke är att lastbilarna kan bli hackade och styras till att köra på människor.
Självkörande bilar är framtiden
Trots riskerna tror forskarna att självkörande bilar kan höja säkerheten på våra vägar och i och med att de är eldrivna så skonas miljön. Produktionen i Sverige kan höjas med tanke på att man inte längre behöver en chaufför som är behov av raster och vilotid. T-pod styrs med 5G som är ett utvecklat säkert system och har en operatör som vid behov kan gå in och fjärrstyra T-pod.